USA TRIP 2018:KOSZTY

Nie była to podróż za jeden pasztet, ani nawet za sto pasztetów, ale nie wydaliśmy też naszych wszystkich oszczędności (jakaś dyszka jeszcze się ostała).

Żeby mniej bolało niektóre koszty były rozkładane w czasie (najpierw odłożyliśmy fundusze na bilety lotnicze, które kupiliśmy w lutym, a od maja co miesiąc rezerwowaliśmy sobie jakieś noclegi).
Nie ukrywamy, że lubimy panować nad wydatkami, więc najpierw wszystko staraliśmy się zaplanować po to, żeby zrobić rozeznanie w cenach (Marcin na podstawie naszej trasy i ceny za galon paliwa w Stanach oszacował przybliżone koszty, które poniesiemy za to, że zdecydowaliśmy się na samochód i muszę napisać, że pomylił się o ...20 złotych :D).

W okresie od 12 do 26 września odwiedziliśmy:
Los Angeles-Las Vegas-Kingman-Seligman (Route 66)-Wielki Kanion Kolorado-Monument Valley- Gooseneck-Horsheshoe Bend-Lake Powell-Zion-Bryce Canyon-Death Valley-Yosemite-San Francisco.

Dwutygodniowa podróż po zachodzie Stanów w liczbach (ceny na wrzesień 2018):

BILETY LOTNICZE

4960 złotych wydaliśmy na bilety dla naszej dwójki (2480 zł/1os)

Kraków-Oslo-Los Angeles (w Oslo mieliśmy 1 godzinę i 35 minut przesiadki)
Oakland (jedno z lotnisk obsługujących San Francisco)-Kopenhaga-Kraków (w stolicy Danii spędziliśmy 5 godzin, bo również był to lot przesiadkowy).
W tej cenie mogliśmy też wybrać sobie miejsca, mieliśmy gwarantowane posiłki i każde z nas oprócz bagażu podręcznego mogło wziąć ze sobą także bagaż rejestrowany.
To jest punkt w którym można zaoszczędzić (można lecieć z samym bagażem podręcznym i bez posiłków, albo szukać dłuższych lotów), ale tym razem wiedzieliśmy, że nie będziemy w stanie spakować się tylko do walizek po 10 kg każda (śpiwory i namiot zrobiły swoje).

NOCLEGI

Los Angeles 2os/3noce 607 zł (w cenie mieliśmy kawę i herbatę bez limitów)

Las Vegas (2os/1noc) 139 zł (w cenie kawa, herbata, śniadanie, a także ogród z basenem :D)

Mather Campground (pole namiotowe na południowej krawędzi Wielkiego Kanioniu) 2os/3noce 199 zł plus 44 zł za możliwość ciepłego prysznica co wieczór przez cały pobyt. Razem 243 zł

Cedar City (bliskość Zion i Bryce) 2os/2noce 192 zł(w cenie kawa, herbata bez limitu i śniadanie).

Oh Ridge k.June Lake (bliskość Tioga Pass i Yosemite) 2os/2noce 212 złotych plus 14 złotych za prysznic. Razem 236 zł

Oakland (bliskość San Francisco) 2os/2noce (w cenie śniadania) 670 zł

RAZEM: 2087 zł (każdy poniósł koszty rzędu 1043 zł.50gr)

Noclegi w Los Angeles, Las Vegas i Cedar City rezerwowaliśmy na portalu airbnb. W Oakland spaliśmy w hotelu, a w pozostałych miejscach na kempingach.

JEDZENIE 1400 zł

Nie będziemy opisywać dokładnie co jedliśmy i za ile, napiszemy po prostu, że wszystko ;) Od burgerów w shake shacku, po kiełbaski w kultowej knajpce na Drodze 66, aż do ogromnego Burrito, które Pani kelnerka rozdzielała nam na pół (a i tak nie dojedliśmy). Na kempingach, kiedy nie mieliśmy możliwości niczego sobie ugotować (nie mieliśmy kuchenki turystycznej), jadaliśmy kanapki, jogurty, owoce, a po drodze do kolejnego celu zahaczaliśmy o fast foody na szybką kawę. Ta cena zawiera również zakupy żywieniowe-wodę (20 litrów), konserwy, chleby, słodycze itp.
 Dużo zaoszczędziliśmy na śniadaniach i kolacjach, które albo były w cenie, albo robiliśmy je sobie sami.

Każdy musiał ponieść koszt 700 zł, co na 14 dni wyjazdu wydaje nam się naprawdę niewielką kwotą. Prawda jest jednak taka, że ze względu na upały jadaliśmy dużo mniej, o wiele więcej piliśmy wody (a niektórzy browarów :D). Można zjeść i za 5, za 9 i 20 dolarów. A nawet więcej. Średnio dziennie wydawaliśmy na obiad i zakupy ok. 25-30 dolarów max. Zdarzały się także dni, kiedy zjedliśmy tylko wieczorem w jakimś fast foodzie za 12 dolarów za naszą dwójkę (tak było kiedy cały dzień spędziliśmy na szlaku w Wielkim Kanionie i mieliśmy czas na obiad dopiero o 21, więc wpadaliśmy do pierwszego lepszego Burger Kinga).

SAMOCHÓD

Wynajęliśmy go najpierw internetowo, potem w wypożyczalni zamieniliśmy na większy model.

Mitsubishi outlander na 10 dni razem z ubezpieczeniami kosztował nas 1900 zł. Koszty paliwa to ok. 1000 zł
Razem 2900 zł, więc musieliśmy zrobić zrzutkę dokładnie po 1450 zł.
Samochód wypożyczaliśmy w Alamo.

Można wypożyczyć mniejszy samochód, my mieliśmy taką możliwość, zapłacilibyśmy ponad 600 zł mniej, ale nasze bagaże musielibyśmy wozić na tylnym siedzeniu, a woleliśmy tego uniknąć.

KOMUNIKACJA MIEJSKA

Los Angeles 129 zł (bilety całodzienne na dwa dni dla 2 osób)
San Francisco 176 zł (bilety całodzienne na dwa dni dla 2 osób + pociąg z Oakland do SF + prom z Oakland do SF).

PARKI NARODOWE, WSTĘP

Monument Valley 73 zł (20$) / 2os/ samochód
Gooseneck State Park 18 zł (5$) /2os./ samochód

Reszta parków:

Annual Pass (karta wstępu do wszystkich parków narodowych, która może mieć dwóch właścicieli, na jednej karcie do parku może wjechać samochód 4osobowy). Jest ważna przez rok. Jej koszt to 293 zł. (80$).

Zrzuciliśmy się po 192 zł.
Nie polecamy oszczędzać, polecamy zwiedzić i zobaczyć ile się da. Widoki są obłędne :) Trzeba tylko zwracać uwagę, czy park, który nas interesuje to park narodowy, stanowy, czy położony na terenie rezerwatu Indian Navaho.

UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE NA PODRÓŻ

2os/160 zł

EKSTRA WYDATKI

Parking w Vegas (byliśmy tam samochodem) 55 zł za ponad 3 godziny parkowania.
Buty i skarpety neoprenowe 2os/komplety plus kijek 180 zł, nie umiemy odpowiedzieć na pytanie, czy jest to niezbędne, żeby przejść szlak Narrows. Widzieliśmy osoby w sandałach, albo w samych butach górskich i zwykłych skarpetach.Nie wiemy, dokąd doszli. Nam przez całe przejście było po prostu wygodnie i czuliśmy się pewnie tak osprzętowani ;)

Czego nie wliczamy do podsumowania?
Wiz (mamy je od 2016 roku)
Namiotu i śpiworów (również kupionych na inny wyjazd, ale namiot kosztował 100 zl i wytrzymał wichury, w śpiworach nie zmarzliśmy ;)
Prezentów dla siebie i rodziny
Zakupów, które robiliśmy przed wyjazdem (bo nasze były drobne-krem do opalania, trochę zupek chińskich dla pewności itp. Buty trekkingowe, które założyliśmy na zejście do dna Kanionu mieliśmy wcześniej, podobnie jak koszulki, spodenki itd, ale ich koszta również były niewielkie).

RAZEM WYDALIŚMY 12 431 zł
Zrzuta była po 6215 zł 50 gr :)